Als u op deze site rondgekeken heeft of het werk van Marlies Krijgsman reeds kent, weet u dat de menselijke figuur haar belangrijkste inspiratiebron is. Er is vrijwel geen beeld van haar hand waarin niet minstens één gezicht te herkennen is.
Toch onderscheidt ze haar portretten van haar andere beelden. Vooral in haar portretten blijkt de bijzondere aandacht die ze heeft voor uitdrukking en voorkomen van een mens. Een uitgebreid overzicht van haar portretwerk vindt u op de pagina Portretten 1990-2011.
Bij het maken van een portret in opdracht gaat Marlies anders te werk dan in haar andere werk. Een eerste opzet baseert ze op zelfgemaakte foto’s van de geportreteerde. Eigen foto’s, omdat ze niet zozeer geïnteresseerd is in of iemand er goed op staat, alswel in de vorm van het achterhoofd, de stand van de wenkbrauwen en de vorm van de oogkassen, om maar wat details te noemen. Bovendien geeft het haar een goede gelegenheid om iemand enigszins te leren kennen. Na deze eerste fase zijn zo’n twee tot drie model-sessies van gemiddeld een uur nodig om een goed portret te kunnen maken.
Portretten maakt Marlies Krijgsman in zowel brons als klei.
Voor een brons werkt ze volgens de zgn. ‘verloren was methode’: van de in was geboetseerde kop wordt een mal gemaakt waarin het brons gegoten zal worden. Bij de vervaardiging van de mal zal de wassen kop smelten en dus 'verloren' gaan. Van een bronzen beeld kan desgewenst een kleine oplage (tot zo'n 8 exemplaren) gemaakt worden.
Voor portretten in klei heeft Marlies Krijgsman twee werkwijzen. Of ze werkt het portret hol van beneden naar boven op, zoals ze de meeste van haar beelden maakt. Het beeld zal dan een duidelijke basis hebben en de vorm krijgen van een buste.
Of ze maakt het portret massief in klei. Omdat een beeld van massieve klei zal scheuren als het gebakken wordt, maakt ze van zo'n beeld een mal. Hierin drukt ze een laag klei, met als eindresultaat een holle kop. U kunt de op deze manier gemaakte portretten herkennen aan de sokkel waar ze op staan. Een bijkomend voordeel van deze methode is, dat er, vergelijkbaar met bronzen, een kleine oplage van max. 3 exemplaren mogelijk is, die toch stuk voor stuk uniek zijn. Uniek, omdat de klei niet iedere keer precies hetzelfde uit de vorm komt en enige nabewerking noodzakelijk is. Ook is het met deze methode mogelijk om portretten in verschillende kleuren klei te maken.
Het noemen van een prijs voor het maken van een portret is niet meer dan een indicatie. Veel hangt af van de wensen van de opdrachtgever. Voor het maken van een portret in klei, zoals op deze pagina zijn afgebeeld, zou een prijs van € 750,– voor een eerste exemplaar redelijk zijn. Volgende exemplaren, in het geval van de portretten op sokkel, zouden € 125,– moeten kosten.
Indien u geïnteresseerd bent een portret door Marlies Krijgsman te laten maken, aarzelt u dan niet vrijblijvend contact met haar op te nemen.